Bez kategorii

Akumulator z systemem Start Stop

Coraz częściej na naszych ulicach można spotkać samochody, które wyłączają się przy postoju na światłach, i włączają po naciśnięciu pedału gazu. Taka technologia nazywa się Start Stop, i zaczyna być powszechnie stosowana przez producentów samochodów. Ze względu na znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji gazów należy się spodziewać, że w najbliższych latach stanie się ona standardem. Stawia ona jednak zupełnie nowe wyzwania konstrukcyjne, szczególnie dotyczy to używanych w pojazdach akumulatorów.

Wymagania stawiane przed akumulatorami Start Stop

Akumulatory używane w pojazdach wyposażonych w system Start Stop muszą się charakteryzować odpowiednimi parametrami. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że klasyczne konstrukcje zupełnie się nie sprawdzą w takich warunkach pracy. Nie mają one dostatecznej wytrzymałości na duże, cykliczne obciążenia, a także szybkie cykle ładowania z alternatora i systemu odzyskiwania energii, i przez to w krótkim czasie ulegają uszkodzeniu. Sprawnie działający akumulator to najważniejszy element całego układu, jest on podłączony do rozbudowanej elektroniki pokładowej, na bieżąco monitorującej jego stan. Przede wszystkim musi on być dostosowany do częstego załączania silnika, w cyklu miejskim może to mieć miejsce nawet co kilka minut. Dlatego charakterystyka takiego akumulatora powinna być możliwie płaska, pozwalająca na efektywne działanie nawet przy większym rozładowaniu. Jednocześnie akumulatory tego rodzaju mogą być ładowane większymi prądami, niż klasyczne, wynika to ze specyfiki ich pracy.

Sklep z akumulatorami

Rodzaje akumulatorów używanych w takich systemach

Odwiedzając jakiś sklep z akumulatorami w poszukaniu modelu do systemu Start Stop okaże się, że są ich dwa główne rodzaje. Pierwszą grupę stanowią akumulatory AGM, posiadające matę z włókna szklanego, nasączoną elektrolitem. Wykorzystują one technologię znaną z akumulatorów żelowych, dzięki swojej konstrukcji łatwo oddają energię potrzebną do rozruchu. Kolejną ich zaletą jest możliwość prawidłowej pracy nawet przy niskich poziomach naładowania, dzięki czemu są w stanie cały czas obsługiwać wszystkie odbiorniki w pojeździe. Z kolei w akumulatorach EFB projektanci udoskonalili tradycyjne akumulatory, dzięki czemu znacznie poprawiły się ich  parametry. Dzięki zastosowaniu grubszych płyt oraz większej ilości elektrolitu uzyskano dużo wyższą żywotność oraz parametry pracy. Dodatkowo, w celu polepszenia utrzymywania masy czynnej płyty są wzmacniane specjalnymi powłokami. Akumulatory tej grupy są stosowane przez największe światowe koncerny, używa ich między innymi Fiat, Ford oraz Toyota.

Dodaj komentarz